Links naar informatie over de relatie tussen muziek & communicatie

  • “Zingen voor baby’s is essentieel om taal te leren, blijkt uit onderzoek. Baby’s leren taal namelijk als eerste begrijpen via ritme en toon in plaats van via losse geluiden. Kinderliedjes en -rijmpjes helpen dus bij het aanleren van taal. […] Uit het onderzoek blijkt dat baby’s die vaker kinderliedjes en -rijmpjes horen, beter taal kunnen leren”.
    [bron: Vakblad Vroeg – KLIK HIER]

  • “Naast een grotere verbondenheid en een betere persoonlijke en sociale ontwikkeling draagt kunst- en cultuuronderwijs bij aan het fonologisch bewustzijn en de taalontwikkeling van leerlingen. Kunst- en cultuuronderwijs bevordert ook hun creativiteit en culturele betrokkenheid. Expliciete instructie in anders leren denken en aandacht voor een plezierige en belonende ervaring kunnen de impact van kunst- en cultuuronderwijs versterken.”
    [bron: Kennisrotonde – KLIK HIER]
  • Empathie – het begrijpen en delen van de gevoelens en ervaringen van anderen – is een van onze belangrijkste sociale vermogens. Muziek is een sociale stimulus omdat het gepaard gaat met communicatie van mentale toestanden, imitatie van gedrag en synchronisatie van bewegingen. Omdat empathie en muziek zo nauw met elkaar verbonden zijn, hebben we onderzocht of een hogere empathie geassocieerd is met een sterkere sociale binding in interpersoonlijke interacties met muziek.
    [bron:
    Stupacher, J., Mikkelsen, J., & Vuust, P. (2021). Higher empathy is associated with stronger social bonding when moving together with music. Psychology Of Music, 50(5), 1511–1526. https://doi.org/10.1177/03057356211050681 – KLIK HIER]
  • “Het trainen van muzikale vaardigheden kan nuttig zijn voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen, maar harde cijfers daarvoor ontbreken. Wel is duidelijk dat muzikale ontwikkeling en taalontwikkeling met elkaar samenhangen. Gevoel voor ritme en toonhoogte kan helpen om de verschillende klanken in de taal te leren onderscheiden, maar ook syntactische structuren en intonatie te leren herkennen. Ook leent muziekonderwijs zich voor veel herhaling van woorden, klankopeenvolgingen en zinstructuren”
    [bron: Kennisrotonde – KLIK HIER]
error: Content is protected !!