De ontwikkeling van een lied:
Binnen een categorie (bv. beroepen) is er een thema gekozen (bv. de brandweer). 

Hierna zijn 15-20 doelwoorden geselecteerd die voor kinderen belangrijk zijn om te leren. Dit zijn betekenisvolle woorden die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. De woorden zijn ook functioneel, omdat ze regelmatig voorkomen in situaties in het dagelijks leven. 

Door alle woorden in binnen een thema aan te bieden ontstaat er een thematisch netwerk van woorden. Op basis hiervan zijn de liedjes van Zwingwoorden geschreven.

Zoals op afbeelding te zien, zijn er verschillende woordsoorten opgenomen in de liedjes (zelfstandige naamwoorden, werkwoorden, gevoelswoorden, voorzetsels etc.)

In de hersenen worden woorden opgeslagen in netwerken. In het begin begrijpt of zingt uw kind misschien nog maar enkele woorden uit het lied.
Na een paar keer zullen daar steeds meer woorden bijkomen….

Door vaker naar de liedjes te luisteren én mee te zingen, komen er steeds meer woorden bij……tot het woorden-netwerk steeds vollediger wordt.

De kracht van de herhaling.

Oók zijn er betekenisvolle en functionele zinnen in het lied verwerkt.
Zinnen die vaak gebruikt kunnen worden in dagelijkse situaties thuis, op school, tijdens een hobby/sport.
Spelenderwijs breidt op die manier ook de zinsbouw van je kind zich uit.
Hierdoor leert het met langere zinnen te praten en zich beter te verwoorden naar anderen.
Bijvoorbeeld de volgende zinnen uit het brandweer-lied:

Oók de zinnen uit het lied worden in de hersenen opgeslagen.
Hoe meer woorden je kind kan onthouden, hoe langer de zinnen worden.
Tot je kind het hele lied misschien wel kan meezingen!

Als je (eventueel samen met de logopedist/juf/meester/familieleden) bedenkt welke zinnen je de komende dagen vaak spelenderwijs wilt herhalen in verschillende situaties, bied je je kind veel leerkansen aan! Zo leert je kind de woorden en zinnen uit het lied ook in het dagelijks leven gebruiken. Dit noem je taalgebruik (ofwel in vaktermen: pragmatiek). 

Het taal-netwerk dat nu uit woorden en zinnen bestaat, kan zo ook nog verrijkt worden met sociaal-emotionele ervaringen in het samenspel met andere kinderen

Bij ieder lied zijn ook bladen met spelideeën ontwikkeld om de spelontwikkeling van kinderen te stimuleren en verder uit te breiden.
Kinderen leren de wereld te ontdekken door te spelen.
Hierdoor leren ze situaties te begrijpen en kunnen ze oefenen om hierin communicatief redzaam te worden.
Durven opkomen voor zichzelf, je gevoelens verwoorden, durven te zeggen wat je denkt, graag wilt of wat je voelt is belangrijk in het leven.
Deze materialen zijn te vinden op het tabblad “spelideeën/downloads“.

Op die manier wordt er met het zingen van de liedjes gewerkt aan de volgende spraak-en taalvaardigheden:
– het vergroten van de woordenschat
– het begrijpen van taal 
– leren maken van langere zinnen
– gebruiken van taal in alledaagse situaties (pragmatiek) waardoor een kind zelfstandiger kan communiceren.
– het vertellen van een verhaal (als ze gebeurtenissenuit het lied of uit een spel gaan navertellen), oftewel: verhaalopbouw.

Verder blijkt uit steeds meer onderzoek dat muziek óók de volgende vaardigheden kan stimuleren en versterken: 
– de luisterhouding 
– het bewustzijn van klanken stimuleert (fonemisch bewustzijn)
Dit zijn belangrijke basiselementen om te kunnen groeien in de spraak- en taalvaardigheden.

Ook zal het de muzikale vaardigheden kunnen vergroten wanneer een kind zelf actief mee gaat doen met de liedjes door:
–     mee te zingen
–     mee te tikken op het ritme met pollepels op pannendeksels
–     geluiden mee te doen vanuit het lichaam (bv. klappen in de handen of Bodypercussion)
–     de Boomwackers uit de klas te gebruiken
–     of instrumenten te bespelen.
Het luisteren naar de melodie, waaronder het ritme van de muziek, met hoge/lage tonen, lange/korte tonen (duur), zachte en luidere tonen (luidheid)
Zoveel verschillende elementen die kinderen kunnen leren ontdekken in muziek! Net als in taal 😉

Muziek is immers ook een taal die een kind moet ontdekken, net als onze gesproken taal.
De liedjes kunnen zorgen voor een gevoel van plezier, ontspanning, zelfvertrouwen, emotiebeleving en verbinding met elkaar.
Muziek en taal kunnen elkaar versterken in de ontwikkeling!

Ik hoop dat je kind zal genieten van alles wat ik op deze site aanbied…

error: Content is protected !!